مداومت بر قرائت زیارت عاشورا در آستانه اربعین حسینی/تاکید بزرگان بر دادن صدقه در ماه صفر
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۸۰۶۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد محبی کارشناس علوم قرآنی پیرامون اعمال ماه صفر گفت: ماه صفر ماهی است که عمده مصیبت «اهل بیت (ع)» در آن قرار گرفته است پس از حادثه جانسوز کربلا ماه صفر؛ زمانی برای بیان پیام حقیقت و ماجرای کربلا و زمانی برای رسواسازی دشمن و آشکار سازی حقیقت است.
وی به سخنان «امام سجاد (ع)» اشاره و تاکید کرد: در این ماه اسرای کاروان کربلا از شام به سوی مدینه حرکت میکنند آنان شام را در حالی پشت سر میگذارند که پیام قیام کربلا برای جامعه بشریت مشخص شده و اذهان عمومی از رویدادهای پشت پرده آگاه شدند، هنگامی که از «امام سجاد (ع)» پرسیدند در طول اسارت کدام بخش سختتر بود ایشان در پاسخ سه بار تاکید کردند اسارت در شام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محبی ضمن تاکید بر اهمیت واقعه کربلا تصریح کرد: تمام اتفاقات و رویدادهایی که از زمان حرکت «امام حسین (ع)» از مکه آغاز میشود تا زمان بازگشت اسرا به مدینه همگی پیامها و درسها و بیان کننده بخش تلخی از تاریخ جهان اسلام است وقایعی که تاریخ هیچگاه فراموش نخواهد کرد.
وی به مهمترین اعمالی که میتوان در ماه صفر بجا آورد اشاره و ابراز کرد: صدقه از جمله توصیههایی که در این ماه مورد تاکید قرار گرفته است همچنین دعای ماه صفر که توصیه شده هر روز ۱۵ مرتبه خوانده شود دعایی که در مفاتیح الجنان آمده است و همچنین توسل به «اهل بیت (ع)» در این ماه مورد تاکید بسیاری از بزرگان قرار گرفته است.
این کارشناس علوم قرآنی یکی از اعمال مهم ماه صفر را مداومت بر قرائت زیارت عاشورا دانست و تاکید کرد: خواندن زیارت عاشورا از جمله اعمال مهمی است که در ماه صفر به ویژه در آستانه اربعین حسینی بسیار مورد تاکید قرار گرفته و مداومت بسیار بر آن گرهگشا بوده و این امر توسط بسیاری از بزرگان مورد آزمون قرار گرفته و تایید شده است.
وی در همین راستا ابراز کرد: «امام حسین (ع)» بعد از شهادت «امام حسن (ع)» روش سیاسی آن حضرت را ادامه دادند و برای امضای «امام حسن (ع)» در این صلحنامه احترام قائل شدند، اما هنگامی که معاویه برخلاف قرارداد، یزید را به عنوان جانشین خود در نظر گرفت زمینه انحطاط اسلام ناب محمدی را فراهم کرد، «امام حسین (ع)» سکوت را جایز ندانستند و به مبارزه با ظلم و تباهی پرداختند، همین امر بود که زمینههای قیام عاشورا را فراهم کرد، نپذیرفتن حرف زور از ظالم درسی بزرگ برای جامعه انسانی محسوب میشود.
محبی به اعمال میانه ماه صفر اشاره و بیان کرد: در روایتی از «امام حسن عسکری (ع)» بیان شده است نشانههای مؤمن پنج چیز است نخست به جای آوردن ۵۱ رکعت نماز به این صورت که ۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله ادا شود همچنین خواندن زیارت اربعین «امام حسین (ع)»، انگشتر را بر دستِ راست نهادن، پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و در نهایت «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را در نماز بلند گفتن از نشانههای مؤمن است که این اعمال در میانه ماه صفر فضایل زیادی را با خود برای مومنان به همراه دارد.
وی پیرامون دیگر اعمال در ماه صفر بیان کرد: در ماه صفر بر نمازی سفارش شده که دو رکعت است، در رکعت اوّل سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید قرائت شود و پس از سلام صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی سفیان را لعنت کند و صد مرتبه استغفار نمایید و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواهد.
محبی به اهمیت قرائت قرآن در ماه صفر اشاره و خاطرنشان کرد: قرائت قرآن از جمله اعمال پر فضیلت ماه صفر است همچنین خواندن هفت مرتبه سوره «حمد» و روزه نیز در ماه صفر ثواب بسیار دارد از اموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه میانی ماه است که د رماه صفر نیز بجا اوردن این اعمال ثواب فراوانی دارد.
منبع:میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: زیارت عاشورا ماه صفر ماه صفر امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهلبیت(ع)، شفیعه روز جزا و تنها امامزادهای است که چهار امام معصوم(ع) به زیارت ایشان سفارش کرده و پاداش زیارت بامعرفت ایشان را بهشت دانستهاند. به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، درباره فضائل وجودی و معنوی و برکات بارگاه مطهر ایشان در قم، با حجتالاسلام علیرضا پیروزمند، رئیس مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
بحث را با بررسی ابعاد شخصیتی و جلوههای وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کنیم.
حضرت معصومه(س) خواهر تنی امام رضا(ع) و از برجستهترین امامزادگان واجبالتعظیم هستند. یکی از نشانههای جایگاه والای معنوی حضرت معصومه(س)، وارد شدن زیارتنامه مأثور از امام معصوم(ع) برای ایشان است. ما تنها سه امامزاده داریم که امام معصوم(ع) برای آنها زیارتنامه انشا فرمودهاند: حضرت عباس(ع)، حضرت علیاکبر(ع) و حضرت معصومه(س). یکی از دقایق معرفتی و معنوی زیارتنامه حضرت معصومه(س) این است که با خطاب حاضر به پیامبران و ائمه اطهار(ع) آغاز میشود و سپس به حضرت معصومه(س) سلام و اظهار ارادت میکنیم، یعنی اینها حاضرند و همانطور که به حضرت معصومه(س) که در محضرشان هستیم، سلام میدهیم، با همان خطاب، ائمه معصومین(ع) را نیز مورد خطاب قرار میدهیم و بیانگر این است ارواح طیبه معصومین(ع)، به مقام و مرقد مطهر حضرت معصومه(س) توجه دارند. افزون بر این، مضامین بلندی که در این زیارتنامه وجود دارد، بهخوبی بیانگر سجایای اخلاقی و منزلت معنوی این بانوی بزرگوار است؛ برای نمونه در زیارتنامه آن حضرت میخوانیم: «شما دارای شأن ویژهای نزد خدای متعال هستید». این شأن مسلماً بهواسطه پاکی و طهارت باطنی آن حضرت است. مقام معنوی آن حضرت به اندازهای است که امامان معصوم(ع) پیش از ولادت آن حضرت، بشارت آمدنشان را به شیعیان داده بودند. همچنین امید مجاورت و مؤانست و حشر با محمد و آلمحمد(ع) به واسطه زیارت آن حضرت در زیارتنامه ایشان آمده است.
آیا لقب «معصومه» برای این بانوی عظیمالشأن، دلالت بر عصمت ایشان دارد؟
خیر، چون آن حضرت جزو ائمه معصومین(ع) نبودند بدیهی است برای ایشان ادعای عصمت نداریم. آن حضرت در خانه اهلبیت(ع) رشد کردند و به حدی از تقوا و پرهیز از گناه رسیده بودند که مقامی نزدیک به عصمت داشتند و تالیتلو امامان معصوم(ع) یعنی نزدیکترین مقام به معصوم بودند. لقب معصومه هم نشاندهنده ارتباط و نزدیکی ایشان به امام معصوم(ع) است.
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهلبیت(ع) و شفیعه روز جزا نیز نامیده شدهاند. در فرازی از زیارتنامه ایشان میخوانیم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة». وجه تسمیه این القاب برای آن حضرت چیست؟
یکی از معتقدات ما شیعیان این است ائمه اطهار(ع)، مقام شفاعت دارند، یعنی به واسطه آبرومندی که نزد خدا دارند، میتوانند میان ما و خدای متعال واسطه شوند تا رحمت و غفران الهی شامل حالمان شود. اما مقام شفاعت خاص معصومین(ع) نیست و افراد مؤمن نیز به دلیل یاری دین خدا دارای درجاتی از شفاعت هستند. حضرت معصومه(س) با اینکه معصوم نیستند به دلیل شخصیت برجسته معنوی و تقرب به درگاه خدای متعال، منزلت و درجه بالایی در شفاعت دارند و شفاعتشان از بسیاری از مؤمنان دیگر فراگیرتر است. در فرازی از زیارتنامه ایشان میخوانیم: «ای فاطمه، مرا برای ورود به بهشت شفاعت کن که تو را نزد خدای متعال شأن و مقام برجسته است». این مقام شفاعت، یعنی رسیدگی به شیعیان، یک کرامت است و کریمه بودن ایشان هم ناشی از همین است؛ البته آنچه خصلت کرامت ایشان را مضاعف کرده این است که در طول تاریخ، کرامات و معجزاتی هم از حضرت درخصوص زائرانشان اتفاق افتاده که جلوهایی از شفاعت معنوی ایشان است.
از محدثه و راوی حدیث بودن آن حضرت برایمان بگویید.
محدثه به کسی میگویند که اجازه نقل حدیث دارد. هرچند از حضرت معصومه(س) احادیث زیادی در تاریخ ثبت نشده ولی ایشان به درجهای از امانت، انضباط و عدالت -که برای نقل حدیث لازم است- رسیده بودند که اجازه نقل حدیث را داشتند؛ این امر نشاندهنده شخصیت علمی و تسلط ایشان به روایات اهلبیت(ع) است. ایشان از راویان برخی از احادیث مهم پیامبر(ع) هستند. حدیث غدیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حدیث منزلت «انت منی بمنزلة هارون من موسی» از جمله آنهاست.
چرا در روایات تا این حد به زیارت بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم تأکید شده و حتی پاداش زیارت بامعرفت ایشان، بهشت دانسته شده است؟
حضرت معصومه(س) از نادر امامزادگانی هستند که چهار امام معصوم، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع)، به فضیلت زیارت ایشان تأکید کرده و در مضمون مشابهی فرمودهاند: هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است. در برخی از این روایات این قید اضافه شده که هرکس حق معرفت حضرت معصومه(س) را بجا آورد، بهشت بر او واجب خواهد شد. علاوه بر اینها روایاتی نیز از معصومین(ع) وارد شده که فرمودهاند: قم حرم ماست. دلیل این همه تأکید به زیارت ایشان، به جز شأن فردی و مقام معنوی و علمی آن حضرت، مرکزیت یافتن قم به عنوان مرکز تشیع در ایران است. بدیهی است وقتی چند امام معصوم، شیعیان را به زیارت حضرت معصومه(س) در قم تشویق کنند، عده زیادی مجاور حضرت میشوند و افراد زیادی هم به عنوان زائر از شهرهای دیگر به این شهر رفتوآمد میکنند و این مسئله سبب صدور فرهنگ اهلبیت(ع) میشود. در حقیقت اهلبیت(ع) به صورت تاریخی شیعیان را راهنمایی میکردند تا تشیع در این خطه مورد اهتمام قرار گیرد. چنانکه از برکت وجود مطهر حضرت معصومه(س) در قم، حوزه علمیه در جوار مرقد مطهر ایشان شکل گرفت و مراجع و روحانیون تراز اولی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیتالله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) در این مکان به تحصیل، تدریس و تربیت شاگرادن پرداختند. مدفن برخی از علمای بزرگ شیعه در جوار حرم حضرت معصومه(س) شرافت مضاعفی به این شهر بخشیده و به برکت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) عملاً قم به قطب فقاهت شیعه تبدیل شده است.
خبرنگار: زهرا دلپذیر